پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی

Iranian Journal for the History of Islamic Civilization



پوستر پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی جنبه های مختلف تاریخ و تمدن اسلامی شامل مطالعات اسلامی، تاریخ سیاسی و اجتماعی، تاریخ علم، تاریخ هنر، تاریخ فناوری، تاریخ نگاری اسلامی، جغرافیای تاریخی، مطالعات اسلامی در غرب و ... را منتشر می کند.

«تمدن اسلامی» در طول قرون متمادی، در جهان اسلام مرکزیت و در جغرافیای جهان سیطره داشته است و مسلمانان و نظام اسلامی در آن توانسته اند با ظرفیت های معنوی و مادی خود موجب جریانات فلسفی، کلامی، فکری، فرهنگی و فعالیت های علمی و عملی متنوع بسیاری باشند؛ و هنوز هم هستند. در واقع، تمدن اسلامی را می توان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، فلسفی، سیاسی، و اقتصادی در کنار ابعاد علمی و جلوه های مادی و معنوی آن دید. در واقع، مسلمانان در همه این ابعاد به لحاظ علمی و عملی سرآمد بوده اند و از همه ظرفیت های مادی و معنوی و نیروهای انسانی که ویژگی هر تمدن غالب است، استفاده نموده اند. در تمدن اسلامی، مسلمانان از جهات گوناگون، اعم از تربیت عالمان و دانشمندان متفکر و پیشرو در حوزه های مختلف علم و دانش، وجود زمینه و بسترهای رشد علمی، ساخت ابزارآلات پیشرفته، و همچنین آثار و نتایج مادی علوم (مانند معماری، ساخت دانشگاه، مدرسه سازی، مسجدسازی، بیمارستان سازی، و ...) موفق و سرآمد بوده اند.

مطابق بند ۵ ماده دوم آیین نامه جدید نشریات علمی مصوب ۱۳۹۸/۲/۲ انواع مقالات علمی که پس از انجام مراحل داوری در این مجله منتشر می شوند از این قرارند: مقاله پژوهشی (Research/Original/Regular)، مروری (Review Article)، کوتاه (Short Paper)، مطالعه موردی (Case-Study)، روش شناسی (Methodologies)، کاربردی(Applied Article)، نقطه نظر (View point/Perspective/Opinion)، مفهومی (Conceptual Paper)، فنی (Technical Paper) و ترویجی.

مجله بر اساس ارزیابی سال ۱۴۰۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حائز رتبه «ب» شده است.