نشریه هنرهای کاربردی

نشریه هنرهای کاربردی

Journal of applied arts



پوستر نشریه هنرهای کاربردی

نشریه هنرهای کاربردی به عنوان یکی از نشریات علمی مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و موفق به کسب رتبه ب در فرآیند ارزیابی سال 1401 شد.

نشریه هنرهای کاربردی فصلنامه علمی به زبان فارسی است که توسط دانشگاه سمنان، با برخورداری از همکاری اعضاء هیات دبیران از دانشگاه های سرآمد کشور به صورت تمام متن منتشر می شود. این فصلنامه نخستین نشریه در گروه هنر است که با هدف انتشار دستاوردهای پژوهشی در زمینه های کاربردی و عملی هنر از سال 1391 شکل گرفته است. در پی انتشار دوره جدید نشریه در سال 1400، فصلنامه هنرهای کاربردی در حوزه های کاربردی و تخصصی هنر (زمینه های مورد نظر در بخش محورهای نشریه) اقدام به انتشار مقاله می کند. هدف فصلنامه هنرهای کاربردی توسعه دانش عملیاتی، انتشار دستاوردهای علمی-پژوهشی جهت ارتقای سطح کیفی بنیان های علم در حوزه هنر، رفع نیازهای پژوهشی در شاخه های هنر و حوزه های وابسته به آن، معرفی توانمندی های هنرمندان و دانش پژوهان زیرشاخه های هنر است. فصلنامه هنرهای کاربردی با امید به گسترش روابط میان متخصصان هنر و سایر رشته ها، افزایش سطح آگاهی های علمی، توسعه دانش بنیادین حوزه های هنر پذیرای مقاله های پژوهشگران و استادان گرامی است.

با توجه به چشم اندازهای نشریه و بهره گیری از دستاوردهای علمی در جهت ارتقای سطح دانش در عرصه هنرهای کاربردی (طراحی لباس، طراحی و چاپ پارچه، طراحی صنعتی، فرش، عکاسی، مرمت اشیاء، مرمت بناهای تاریخی ) نشریه در زمینه های زیر مقاله های علمی را منتشر می نماید:
1- بازارو اقتصاد هنر
2-دانش و تکنولوژی روزآمد منجر به تولیدآثار هنری یاکاربرد هنر در زمینه های مختلف
3- مطالعات بینارشته ای در شاخه های گوناگون هنر همچون نقش علوم پایه همچون ریاضی، شیمی و فیزیک در تولید و توسعه رشته های مختلف هنرهای کاربردی مانند رنگرزی الیاف یا تکنولوژی ساخت و تولید(در صنایع دستی و فرش)، صنایع نساجی در طراحی و چاپ پارچه، شیمی و فیزیک درفرآیندهای تولید عکاسی و یا مرمت اشیاء و ابنیه.
4-هنردرمانی و تاثیر آن بر افراد و اجتماع
5-تحلیل کاربرد و فرآیند تولید در اشیاء تاریخی کهن
6-تحلیل و طراحی محصولات
7-هنر معاصر و چشم اندازهای آن در تغییر ارزش و ماهیت تولید هنر
8-صنایع و هنرهای اسلامی و رابطه آن با دانش و عرفان اسلامی. با توجه به اینکه دانشمندان اسلامی نه تنها در شاخه های علوم اسلامی بلکه در عرفان اسلامی هم صاحب نام بودند، ارتباط علوم اسلامی با عرفان اسلامی و تاثیر آن بر صنایع هنری مد نظر است.