فصلنامه زبان شناسی اجتماعی

فصلنامه زبان شناسی اجتماعی

Iranian Journal of Sociolinguistics



پوستر فصلنامه زبان شناسی اجتماعی

زبان‌شناسی اجتماعی آن شاخه از زبان‌شناسی است که با زبان به عنوان پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان‌شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می‌پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه‌ای، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد. ذیل این عنوان، همه مطالعات مربوط به زبان در بافت اجتماعی‌اش -یعنی زبان بدان گونه که مردم عادی در زندگی روزمره بدان تکلم می نمایند- قرار می‌گیرد. طی چند دهه گذشته، مجله‌هایی در زمینه زبان و زبان‌شناسی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن، کمتر به مسائل زبان‌شناسی اجتماعی پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنه کار و توجه استادان، پژوهشگران و دانشجویان به این مقوله، می‌طلبد فصلنامه‌ای تخصصی به پژوهش و ارائه دستاوردهای علمی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد. انتشار فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی، زمینه‌های مطالعه، پژوهش و گردآوری اطلاعات در خصوص رابطه میان زبان و جامعه را فراهم می‌سازد.

مقالات این فصلنامه از شماره پاییز ۱۳۹۷ دارای شناسه DOI می باشند.

فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام‌نور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۵۷۰۹/۷/ص تاریخ ۱۳۹۴/۶/۱۱ راه اندازی شده است و طبق نامه شماره /۳/۱۸/۵۵۴۷۹ به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹موفق به اخذ درجه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده است. این فصلنامه ضریب ‌تاثیر ۰/۱۴۳ و رتبه Q۴ را در سال ۹۸ کسب نموده و در رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ موفق به کسب رتبه ب شده است.

این نشریه فقط مقالاتی را منتشر می‌کند که به شیوه‌­ای علمی و روشمند دریکی از زمینه­ های مرتبط با حوزه فعالیت مجله و به زبان فارسی نوشته شده باشد.