دوفصلنامه پژوهش‌های زبانی و ادبیات کاربردی از سال ۱۳۹۹ به عنوان مجله تخصصی در حوزه زبان‌شناسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی و ادبیات کاربردی آغاز به کار کرده است. این مجله مقالات اصیل و باکیفیت را در حوزه‌های مذکور منتشر می‌کند؛ اما با توجه به اینکه در ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان) منتشر می‌شود، به مقالات در پیوند با زبان و ادبیات بلوچی توجه ویژه دارد. 

مجله پژوهش‌های زبانی و ادبیات کاربردی با هدف ارائه پژوهش‌های نوین در دو حوزه مطالعات کاربردی زبانی[۱] و ادبیات راه اندازی شده است. در حوزه نخست که شامل پژوهش‌های کاربردی زبانی می‌شود، به مسائلی همچون فراگیری زبان‌های ایرانی؛ فرآیندها، روش‌ها و مسائل آموزش زبان (زبان مادری و زبان دوم در ایران)؛ فرهنگ‌نویسی؛ واژه‌گزینی؛ گویش‌شناسی ایرانی و سایر موضوعات کاربردی پرداخته می‌شود. از سوی دیگر، در این مجله به کاربرد و نقش ادبیات فارسی در زندگی ایرانیان پرداخته می‌شود. پرسش بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان امروزه این است که ادبیات چه نقشی در زندگی ما دارد و کاربرد آن چیست؟ پاسخ این پرسش در درک این مسئله نهفته است که با ادبیات و ابزارهای ادبی می‌توان بهتر اندیشید، بهترخواند، بهترنوشت و زیستن را به طور کلی با ادبیاتی که کاربردی است پیوند زد. کاربرد ادبیات در حوزه‌های آموزشی، نظریه‌پردازی، پژوهش‌های تاریخی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و غیره از حوزه‌های فعالیت این مجله است. دانشگاه ولایت با همین زمینه فکری و رسالت فرهنگی مجوز انتشار مجله تخصصی «پژوهش‌های زبانی و ادبیات کاربردی» را از وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری و اخذ نموده است. هدف اصلی مجله پژوهش‌های زبانی و ادبیات کاربردی فراهم آوردن فرصتی برای ارائه یافته‌های تازه در حوزه‌های یاد شده است. بنابراین، مجله در حوزه‌های زیر مقاله می‌پذیرد:

توصیف دستوری زبان‌های ایرانی
زبان بلوچی و گویش‌های آن
گویش‌شناسی زبان‌های ایرانی
پژوهش‌های تاریخی – تطبیقی زبان‌های ایرانی
کاربردهای معطوف به زبان و ادبیات فارسی (مثلا درست‌نویسی و ویرایش و ...)
ادبیات فارسی برای مخاطبان و نیازهای خاص (مثلا ادبیات کودک و نوجوان و...)
نظریه‌های ادبی و دیگر دانش‌های علوم انسانی و اجتماعی که منجر به کاربردی کردن ادبیات فارسی می‌شوند
آسیب­ شناسی مطالعات ادبی و ارائه راهکار در راستای مطالعات کاربردی، نوین و روشمند ادبی
آسیب­ شناسی فرهنگی، قومی و اخلاقی از راه مطالعات ادبی
روزآمدسازی و بهره‌­وری روشمند از آثار فاخر ادبی برای تولید فرهنگی
و دیگر موضوع‌های مرتبط

نمایه سازی

دوفصلنامه پژوهش های زبانی و ادبیات کاربردی تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه ولایت
کد ژورنال: JR_JLSAL
تاریخ درج سایت: چهارشنبه، ۱۴ دی، ۱۴۰۱
تعداد نمایش: 2072

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر شیما جعفری دهقی مدیر مسئول
آقای دکتر علی محمد موذنی سردبیر
آقای دکتر عباسعلی آهنگر هیات تحریریه
خانم دکتر مریم خلیلی جهانتیغ هیات تحریریه
آقای دکتر مصطفی دشتی آهنگر هیات تحریریه
آقای دکتر موسی محمودزهی هیات تحریریه
آقای دکتر اسحاق میربلوچ زائی هیات تحریریه
آقای دکتر اسماعیل نرماشیری هیات تحریریه

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه ولایت