دو فصلنامه تفسیر امامیه

دو فصلنامه تفسیر امامیه

Imami interpretation



پوستر دو فصلنامه تفسیر امامیه

دو فصلنامه تفسیر امامیه به همت پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث، پنجره ای به افق موضوعات قرآنی و تفسیری گشوده است و بر آن است تا با نشر آثار علمی و ارزنده بستری مناسب برای نظریه پردازی، ژرف کاوی و طرح و تبیین مباحث نوین و مسایل نوپدید عرصه قرآنی فراهم آورد و آوردگاه آرا و انظار اندیشمندان و فرهیختگان نواندیش و نظریه پرداز باشد.

پروانه انتشار نشریه تفسیر امامیه به موجب ماده ۱۳ قانون مطبوعات مصوب ۲۸/۱۲/۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی در زمینه علوم قرآن و حدیث(تخصصی) به زبان فارسی و ترتیب انتشار دو فصلنامه با گستره سراسری و نوع انتشار مجله ای به نام پژوهشگاه قران و حدیث در تاریخ ۲۳/۳/ ۱۴۰۳به شماره ثبت ۹۶۱۹۷ صادر گردید.

تفسیر فرایندی است برای کشف معنا و دانش تفسیر قرآن وظیفه شناخت مقصود و مراد الهی را به عهده دارد. تفسیر امامیه از کهن ترین جریان های تفسیر پویا و ریشه دار در جهان اسلام به شمار می آید و پیشینه آن به امام علی علیه السلام می رسد؛ بعد از ایشان دیگر امامان شیعه، این جریان تفسیری را توسعه دادند. عالمان امامیه در ادوار گوناگون میراث بان این جریان تفسیری بودند و تلاش های سترگی در حفظ و ترویج آن به عمل آورده اند. تفسیر امامیه، نظر به پیوند تنگاتنگ آن با میراث اهل بیت علیهم السلام از اهمیت و ضرورت دوچندانی در شناخت دقیق و صحیح قرآن دارد. مجله تفسیر امامیه وابسته به پژوهشگاه قرآن و حدیث، در تحقق این ضرورت و اهداف در سطح علمی پژوهشی منتشر خواهد شد.

اهم محورهای موضوعات مقاله به شرح ذیل است:

۱. بازشناسی چیستی(مفاهیم و کلیات) تفسیر امامیه ۲. منابع تفسیر امامیه

۳. مبانی و روش تفسیر امامیه ۴. امامیه و تاویل قرآن

۵. تاریخ تفسیر امامیه ۶. گرایش های تفسیری امامیه

۷. فقه الحدیث روایات تفسیری ۸. موضوعات تفسیری امامیه

۹. یافته های تفسیری نو در فهم آیات قرآن کریم ۱۰. خاور شناسان و تفسیر امامیه

۱۱. روش شناسی تفسیر اهل بیت علیهم السلام ۱۲. تبیین های نو از آیات قرآن کریم

۱۳. مقایسه مبانی، روشها و تفسیر امامیه با سایر دیدگاه ها ۱۴. علوم قرآن و تفسیر امامیه

۱۵. نقد مبانی، روشها، گرایشها و دیدگاه های تفسیری امامیه ۱۶. آسیب شناسی تفسیر