تاریخچه نشریه

نشریه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ازسال ۱۳۸۳ آغاز به کارکرد و درتاریخ ۱۳۸۸/۳/۲۳ طی نامه شماره پرونده ۳/۱۱/۵۴۳ درنشست کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور از اولین شماره رتبه علمی -پژوهشی دریافت نموده است.

اهداف و چشم انداز
حوزه و تخصص نشریه

نشریه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد مقاله های مستخرج از نتایج مطالعاتی را که به صورت میدانی (کمی، کیفی و ترکیبی)، نظری، مروری، تطبیقی-تاریخی انجام می شود و در زمینه علوم اجتماعی، جامعه شناسی اقتصادی، جامعه شناسی توسعه و توسعه پایدار باشند؛ همچنین مقاله هایی که جنبه بین رشته ای داشته و توسعه و رشد اقتصادی را مورد توجه قرار می دهند، در صورتی که تاکنون در هیچ نشریه داخلی و یا خارجی به چاپ نرسیده باشد، پذیرش می نماید. مقالاتی که جنبه کاربردی آن ها بارز بوده و یا مرتبط با سیاست های اجتماعی و رفاهی باشد که به با رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار کمک نمایند در راس توجه هیات تحریریه این نشریه می باشند. برخی از موضوعات اصلی به شرح زیر می باشد:

جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
توسعه و رشد اقتصادی
تحقیق در تاریخ اقتصاد و پدیده های جامعه شناختی
اقتصاد رفاه و رفاه اجتماعی
نابرابری اجتماعی و اقتصادی
فقر و گروه های محروم
مسائل اجتماعی-اقتصادی و نهادی در مدیریت محیط زیست،
جامعه شناسی سلامت
سیاست و اقتصاد سیاسی
هدف و چشم انداز نشریه

فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با محوریت علم جامعه شناسی و با تاکید بر جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، پذیرای مقالات اصیل و ناب می باشد که از طریق پژوهش منظم و تجربی به نوآوری های نظری، مفهومی و روش شناختی منجر می شوند. در این راستا، هیات تحریریه مجله برای پذیرش و چاپ مقاله محورهای زیر را ملاک قرار می دهد و لازم است نویسندگان محترم هنگام ارسال مقاله آنها را مد نظر داشته باشند :
• ایده های نو و بدیع در باب فرایندها، زمینه ها و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توسعه و سیاستگذاری های اقتصادی

نقد، بسط، تعمیق و تلفیق نظریه های جامعه شناسی در پرتو داده های میدانی و تجربی
بکارگیری، نقد و بسط روش های نوین پژوهش با تاکید برنوآوری های تکنیکی و روش شناسانه و ترجیحا استفاده از تحلیل های چند سطحی و ترکیبی(استفاده توامان از روش های کمی، کیفی و ترکیبی)
نگاه و تحلیل بینارشته ای و اهتمام به هم افزایی اجتماع علمی با بکارگیری داشته های نظری، مفهومی و روش شناختی حوزه هایی همچون اقتصاد، علوم سیاسی، تاریخ و سایر رشته های مرتبط با محوریت تحلیل جامعه شناختی.
نقد روشمند کتابها و مقالات منتشر شده درحوزه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه.

نمایه سازی

فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه فردوسی مشهد
کد ژورنال: JR_SOCIAL
تاریخ درج سایت: شنبه، ۶ آذر، ۱۳۹۵
تعداد نمایش: 10012

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی مدیر مسئول
آقای دکتر حسین بهروان سردبیر

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه فردوسی مشهد