این مجله انشعابی از مجله‌ی " مطالعات تربیتی و روان‌شناسی " است که نخستین شماره ی آن در تابستان سال ۱۳۷۸ منتشر شده است.

درجهت سیاست «کمسیون نشریات علمی کشور» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تخصصی شدن مجلات، با هویت تازه منتشر می شود. این اقدام زمینه ای را فراهم کرد تا خلاء تاریخی وجود مجله‌ای در قلمرو مباحث نظری در تعلیم و تربیت پر شود.
هدف مجله بازتاب سنت‌های فلسفی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است که در پیوند با مباحث بنیادی تعلیم و تربیت، خط‌مشی و فعالیت‌های تربیتی جاری و ابعاد معرفت شناختی، اخلاقی و زیبایی‌شناختی آنها مطرح می شوند.
بنابراین مجله بر مسائل مفهومی، نظری، فلسفی و مسائل مرتبط با خط مشی و عمل تربیتی تمرکز دارد و زمینه ای را برای تبادل اندیشه و همکاری میان فیلسوفان تربیتی، روان‌شناسان تربیتی و جامعه شناسان تربیتی فراهم می کند و می‌تواند ضمن انعکاس استانداردهای علمی، برای طیف وسیعی از خوانندگان قابل استفاده باشد.
هیات تحریریه مجله از مقالاتی که نشانگر ایده ها، مباحث، گرایش ها، مسائل مهم و نیز تحلیلی انتقادی در تعلیم و تربیت باشد، استقبال می کند.
مدیریت مجله از پژوهشگران و نویسندگان اندیشمند قلمروهای یادشده دعوت می کند تا با ارسال مقالات ارزشمند خود موجبات ارتقاء کیفیت آن را فراهم سازند.

نمایه سازی

پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه فردوسی مشهد
کد ژورنال: JR_FEDU
تاریخ درج سایت: چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۵
تعداد نمایش: 20973

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر بختیار شعبانی ورکی مدیر مسئول
آقای دکتر بختیار شعبانی ورکی سردبیر
آقای خسرو باقری هیات تحریریه
آقای دکتر محمود مهرمحمدی هیات تحریریه
آقای دکتر بختیار شعبانی ورکی هیات تحریریه
آقای دکتر محمود سعیدی رضوانی هیات تحریریه
آقای هاشم فردانش هیات تحریریه
آقای دکتر نعمت الله موسی پور هیات تحریریه
آقای دکتر بهروز مهرام هیات تحریریه
آقای سید امیر امین یزدی هیات تحریریه
آقای دکتر علی ذکاوتی قراگزلو هیات تحریریه

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه فردوسی مشهد