پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی جنبه های مختلف تاریخ و تمدن اسلامی شامل مطالعات اسلامی، تاریخ سیاسی و اجتماعی، تاریخ علم، تاریخ هنر، تاریخ فناوری، تاریخ نگاری اسلامی، جغرافیای تاریخی، مطالعات اسلامی در غرب و ... را منتشر می کند.

«تمدن اسلامی» در طول قرون متمادی، در جهان اسلام مرکزیت و در جغرافیای جهان سیطره داشته است و مسلمانان و نظام اسلامی در آن توانسته اند با ظرفیت های معنوی و مادی خود موجب جریانات فلسفی، کلامی، فکری، فرهنگی و فعالیت های علمی و عملی متنوع بسیاری باشند؛ و هنوز هم هستند. در واقع، تمدن اسلامی را می توان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، فلسفی، سیاسی، و اقتصادی در کنار ابعاد علمی و جلوه های مادی و معنوی آن دید. در واقع، مسلمانان در همه این ابعاد به لحاظ علمی و عملی سرآمد بوده اند و از همه ظرفیت های مادی و معنوی و نیروهای انسانی که ویژگی هر تمدن غالب است، استفاده نموده اند. در تمدن اسلامی، مسلمانان از جهات گوناگون، اعم از تربیت عالمان و دانشمندان متفکر و پیشرو در حوزه های مختلف علم و دانش، وجود زمینه و بسترهای رشد علمی، ساخت ابزارآلات پیشرفته، و همچنین آثار و نتایج مادی علوم (مانند معماری، ساخت دانشگاه، مدرسه سازی، مسجدسازی، بیمارستان سازی، و ...) موفق و سرآمد بوده اند.

مطابق بند ۵ ماده دوم آیین نامه جدید نشریات علمی مصوب ۱۳۹۸/۲/۲ انواع مقالات علمی که پس از انجام مراحل داوری در این مجله منتشر می شوند از این قرارند: مقاله پژوهشی (Research/Original/Regular)، مروری (Review Article)، کوتاه (Short Paper)، مطالعه موردی (Case-Study)، روش شناسی (Methodologies)، کاربردی(Applied Article)، نقطه نظر (View point/Perspective/Opinion)، مفهومی (Conceptual Paper)، فنی (Technical Paper) و ترویجی.

مجله بر اساس ارزیابی سال ۱۴۰۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حائز رتبه «ب» شده است.

نمایه سازی

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه تهران
کد ژورنال: JR_JHIC
تاریخ درج سایت: پنجشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۷
تعداد نمایش: 1733

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر محمود واعظی مدیر مسئول
آقای دکتر حسن حضرتی سردبیر
آقای دکتر موسی اکرمی هیات تحریریه
آقای دکتر احمد بادکوبه هزاوه هیات تحریریه
آقای دکتر سید احمدرضا خضری هیات تحریریه
آقای دکتر اللهیار خلعتبری هیات تحریریه
آقای دکتر محمد سپهری هیات تحریریه
آقای دکتر محمدامیر شیخ نوری هیات تحریریه
آقای دکتر منصور صفت گل هیات تحریریه
آقای دکتر عبدالرحیم قنوات هیات تحریریه
آقای دکتر حسین مفتخری هیات تحریریه
آقای دکتر محسن معصومی هیات تحریریه
آقای دکتر جمال موسوی هیات تحریریه
آقای دکتر شهرام یوسفی فر هیات تحریریه

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه تهران