فصلنامه علمی «پژوهشنامه خراسان بزرگ» وابسته به دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) است و با حمایت علمی مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی این دانشگاه منتشر می شود. این نشریه با بیش از 10 سال سابقه نشر، تنها مجله معتبر علمی در ایران با تمرکز بر مطالعات و پژوهش های حوزه تمدنی خراسان بزرگ محسوب می شود. این فصلنامه با رویکردی بین المللی و با محوریت زبان فارسی بر حوزه های تمدنی خراسان بزرگ به ویژه پژوهشها در خصوص «جغرافیای سیاسی، تحولات مرزها و مباحث ژئوپلتیک گذشته، حال و آینده در گستره قلمرو خراسان بزرگ»؛ «مباحث مرتبط با تاریخ، تمدن و فرهنگ محدوده خراسان بزرگ»، «تحقیقات هنر و معماری محدوده تاریخی خراسان بزرگ با تاکید بر هنر و معماری اسلامی خراسان بزرگ»، «مطالعات شهرشناسی و شهرسازی خراسان بزرگ در ادوار تاریخی گذشته، معاصر و آینده در این قلمرو تاریخی» تمرکز یافته است.

خراسان بزرگ، عنوان ناحیه ای گسترده، تاریخی و تمدن ساز منطبق بر بخشهایی از مشرق ایران، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان و نیز نام استانی در ایران است که در زمان ساسانیان و اوایل دوره اسلامی، نه تنها استان های فعلی خراسان در ایران، بلکه همه سرزمین های شرقی، از ری و کویر بزرگ تا افغانستان امروزی و حتی تا دره ایندوس علیا و سند یعنی پاکستان امروزی را نیز دربرمی گرفت. در برخی دوره ها، علاوه بر این مناطق، ماوراءالنهر و خوارزم یعنی بخشی از جمهوری های ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز جزو خراسان بودند (ر.ک: اصطخری، ص۲۵۳۲۵۴؛ ابن حوقل، ص۳۱۰؛ مقدسی، ص۲۹۴۲۹۵؛ حمدالله مستوفی، ص۱۴۷، ۱۵۱، ۱۵۵۱۵۶).

پژوهشنامه تاریخی خراسان بزرگ با درک اهمیت تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی این منطقه کهن، تلاش دارد با رویکردی بین المللی و منطقه ای به محملی برای چاپ و انتشار پژوهشها و مقالات برجسته علمی در مبتنی بر اهداف زیر تبدیل گردد:

غبارزدایی از پیشینه و گنجینه غنی، تاریخی و ارزشمند محدوده خراسان بزرگ
کوشش در ارتقاء سطح شناخت علمی، استوار و عمیق از محدوده تاریخی خراسان بزرگ
اهتمام در شناساندن حوزه های تمدنی خراسان بزرگ بویژه چهار حوزه «تحولات سیاسی و ژئوپلتیک»، «هنر و معماری بویژه در دوره اسلامی»، «تاریخ، فرهنگ و تمدن»، و «مطالعات شهرسازی و شهرشناسی» در محدوده خراسان بزرگ
ایجاد همگرایی بین دانش میان حوزه های تاریخ، فرهنگ، هنر، شهرسازی، شهرشناسی و معماری و همچنین جغرافیایی محدوده خراسان بزرگ
ایجاد هم افزایی و مشارکت علمی جهت همکاری میان پژوهشگران ایران با دیگر کشورهای حوزه تمدنی خراسان بزرگ
محورهای پذیرش مقالات در نشریه در چارچوب جغرافیای تمدنی خراسان بزرگ:

پژوهشها در خصوص جغرافیای سیاسی، تحولات مرزها و مباحث ژئوپلتیک گذشته، حال و آینده در گستره قلمرو خراسان بزرگ

مباحث مرتبط با تاریخ، تمدن، فرهنگ و ادبیات محدوده خراسان بزرگ در اعصار گذشته

تحقیقات هنر و معماری محدوده تاریخی خراسان بزرگ با تاکید بر هنر و معماری اسلامی خراسان بزرگ

مطالعات شهرشناسی و شهرسازی خراسان بزرگ در ادوار تاریخی گذشته، معاصر و آینده

نمایه سازی

پژوهشنامه خراسان بزرگ تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه امام رضا
کد ژورنال: JR_JPRESS
تاریخ درج سایت: پنجشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۷
تعداد نمایش: 3933

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر قدیر صیامی مدیر مسئول
آقای دکتر محمدتقی رضویان سردبیر

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه امام رضا