(مجله فلسفه و کلام اسلامی از سوی کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم - تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۳۸۸/۱۰/۲۲ طی ابلاغیه شماره ۳/۱۱/۱۷۴۱ به عنوان مجله علمی-پژوهشی اعلام شد. این مجله در وضعیت کنونی پیرو ابلاغ آیین نامه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۰۲با شماره ۱۱/۲۵۶۸۵ به عنوان «نشریه علمی» شناخته می شود.) عنوان قبلی مقالات و بررسی ها(عنوان این مجله تا پاییز ۱۳۸۸ «مقالات و بررسی ها» بود و از این تاریخ و در راستای تخصصی شدن مجلات با عنوان جدید «فلسفه و کلام اسلامی» منتشر شد.)

حوزه موضوعی مجله: شاخه های مختلف فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، فلسفه دین، و فلسفه تحلیلی

مجله فلسفه و کلام اسلامی به منظور پژوهش و تحقیق بنیادین در زمینه های فلسفه و کلام اسلامی، فلسفه تحلیلی و منطق تاسیس شده است و می کوشد مقالاتی را منتشر کند که به این زمینه ها با رویکرد های مختلفی، از جمله رویکردهای تاریخی، تحلیلی و مقایسه ای، نگریسته و حاوی نکات بدیع و نو باشند به گونه ای که به گسترش مرزهای دانش در این حوزه ها مدد رسانند.

این مجله مقالات مرتبط با کلام اسلامی و نیز سنن مختلف فلسفی اسلامی مانند فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و حکمت متعالیه را پذیرفته و منتشر می کند.

فلسفه تحلیلی رویکردی فلسفی است که بر وضوح و دقت در استدلال تاکید دارد. مجله مقالاتی را که به پرسش های مهم در فلسفه تحلیلی، مانند ماهیت معنا، صدق، معرفت، و نیز مباحث مرتبط با فلسفه اخلاق، متافیزیک و مبانی معرفت شناسی می پردازند، پذیرفته و منتشر می کند.

منطق ابزاری بنیادی در هر دو فلسفه تحلیلی و حکمت اسلامی است. مجله مقالات تحقیقی مرتبط با منطق و کاربرد آن در فلسفه را می پذیرد.

هدف مجله ارائه فرصت و فضا برای تحقیقات اصیل و با کیفیت در حوزه های یادشده و ترویج گفتگو و همکاری بین متفکرانی است که در رشته ها و تخصص های یادشده کار می کنند. و می کوشد نویافته های پژوهشگران حوزه های کلام، و فلسفه و منطق را در معرض داوری میان اذهانی بگذارد تا پژوهشهای خرد در فرآیند نقد و ارزیابی جامعه علمی، هم افزایی یابند و بستر مناسب برای تحول علوم انسانی را فراهم سازند.

نمایه سازی

مجله فلسفه و کلام اسلامی تحت حمایت سیویلیکا می باشد و مقالات هر شماره آن پس از انتشار در پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و منتشر می شود. مقالات این مجله در نظام رتبه بندی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد تحلیل قرار میگیرد.

اطلاعات مهم مجله

سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه تهران
کد ژورنال: JR_JITP
تاریخ درج سایت: پنجشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۷
تعداد نمایش: 1470

سختار سازمانی مجله

آقای دکتر محمود واعظی مدیر مسئول
آقای دکتر عبدالرسول کشفی سردبیر
آقای پروفسور شفیق نزارعلی ویرانی اعضای هیات تحریریه بین المللی
آقای دکتر رضا اکبری هیات تحریریه
آقای دکتر محسن جوادی هیات تحریریه
آقای دکتر نجفقلی حبیبی هیات تحریریه
آقای دکتر انشاالله رحمتی هیات تحریریه
آقای دکتر قربان علمی هیات تحریریه
آقای دکتر امیرعباس علیزمانی هیات تحریریه
آقای دکتر احد فرامرز قراملکی هیات تحریریه
آقای دکتر قاسم کاکائی هیات تحریریه
آقای دکتر حسین هوشنگی هیات تحریریه
آقای دکتر عباس یزدانی هیات تحریریه

0سازمان علمی ناشر مجله: دانشگاه تهران